Cyklus Re:public art

Blok 1: Funkce a podoby veřejného umění

RE: Public art je půlroční přednáškový projekt o šesti blocích zaměřených na fenomén umění ve veřejném prostoru nahlížený z pozice teoretiků a historiků umění a architektury, kurátorů, praktikujících umělců a výtvarných aktivistů. Jednotlivé přednáškové bloky nabídnou různé interpretační rámce pro chápání a pojetí veřejného prostoru a umění v něm, ať už se jedná o rozkrývání různorodosti této problematiky napříč časem, uvádění příkladů současných domácích i zahraničních výtvarných aktivit, prezentaci jednotlivých představitelů konkrétních realizací do veřejného prostoru a besedy s nimi, nebo o interpretace tohoto jevu v podání kritiků a teoretiků.

Pavel Karous: Vetřelci a volavky: sochy a plastiky 
ve veřejném prostoru z období normalizace

„Monumentální sochařství“ procházelo v 70. a 80. letech po velkém experimentálním kvasu 60. let tvůrčí stagnací. Na druhou stranu snad nikdy v dějinách našeho státu nebylo pořádáno tolik sochařských soutěží a nevzniklo tolik objednávek společenského charakteru. Obrovské množství zakázek zajišťoval zákon, který ukládal, aby z celkového rozpočtu na realizaci každé státní stavby (drtivá většina všech stavebních projektů) bylo
1 až 4 % poskytnuta „na výzdobu“. Toto „čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru kolem vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků a administrativních a správních budov. Současné brutální zacházení i nevšímavost k těmto plastikám přimělo kolektiv V a v k jejich systematické dokumentaci a popularizaci.

MgA. Pavel Karous – asistent Ateliéru skla Katedry užitého umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze

You need to install or upgrade Flash Player to view this content, install or upgrade by clicking here.
Fotodokumentace